Direktlänk till inlägg 25 juni 2014

En regnig dag

Av Karin Liljeqvist - 25 juni 2014 17:42

Regnet det bara öser ner.... Men jag har trotsat det och varit ute en stund. Gjutit ett rabarberblad och ljusstakar i mjölkförpackningar. Vi får se om det håller.


Det är mycket jobb nu men jag försöker få tid till trädgården på min lediga tid. Är tacksam för regnet de dagar som jag är trött och absolut inte vill gå ut och vattna, för det har blivit en hel del växter i år. Nyaste inköpet blev en till buxbom, har nu två som skall stå på varsin sida om grusgången framför trappen. Har funderingar på att ge mig på formklippning, men det får vänta tills de vuxit till sig lite. Lite stenpartiväxter blev det med så i morgon hoppas jag på vackert väder så jag kan plocka stenar att bygga med.


Det tråkigaste med att jobba för en vacker trädgård är när det inte går som man vill. Alla gurkplantor i växthuset har drabbats av mjöldagg. Lyckligtvis var detta inget allvarligt och jag skall spraya dem med en huskur av såpa, bakpulver och vatten, men ändå är det tråkigt när det händer.


Värre är det med vårt nya päronträd som håller på att dö. Men vi har fått veta hur vi kan försöka rädda det, annars har vi garanti och får ett nytt.


Här kommer en uppdatering på växthuset. Det bara växer och snart kan vi nog inte gå in där längre. Så roligt!


             


Gurkorna har tagit sig riktigt bra och tomaterna lika så. Paprikan kommer jätte bra och citrongurkan blommar. Riktigt roligt att följa utveckligen av plantorna vi sått själva.


    

Sticklingarna av Änglatrumpeten verkar trivas och massor av knoppar kommer på min Arizona sun, snart dags att flytta ut den till ett ställe där den kan beundras av fler.


 

Hjärtat av växthuset har vuxit sig jätte stor. Nu börjar druvorna att ändra färg. Kan knappt vänta tills jag får smaka på dem.


Härliga värld fylld av grönska.  



 
 
Ina

Ina

25 juni 2014 18:39

Halloj Karin!
Oj vad det växer hos er! Vad roligt!
Hoppas att du tar med dig lite grönt till jobbet så att vi får smaka. :)

Kramar
Ina

http://gamlaposthuset.blogspot.com

Karin Liljeqvist

25 juni 2014 19:06

Det ska jag absolut göra! Betvivlar starkt att vi kommer orka äta upp alla gurkor och tomater här hemma :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin Liljeqvist - 21 juli 2014 19:22

Vilken dag! Ledig efter en sexdagars period av arbete med tre tolvtimmarspass. Helt slut. Men istället för att vara hemma och slöa hela dagen åkte jag med svärmor till en stor loppis utanför Avesta. Vilken tur! Kanonväder och så mycket spännande att ...

Av Karin Liljeqvist - 13 juli 2014 11:55

Nu har vi ätit vindruvor, citrongurka och skördat gurka för inläggning. Det här med sylt och saft är egentligen inte min grej, men i går fick jag mig ett konkonstigt ryck och gjorde saft på röda vinbär och rabarber. Jätte gott! I dag regnar det så tr...

Av Karin Liljeqvist - 12 juli 2014 15:32

Ledig i 4 dagar! Har precis öppnat en flaska vitt och njuter i skuggan på baksidan efter loppis och planterande.   Ledigheten började i går och jag bestämde mig för att åter igen vara överambitiös. Städning hela förmiddagen, sedan handling och på...

Av Karin Liljeqvist - 30 juni 2014 19:17

Det är mycket jobb nu och mycket regn. Jag har det roligaste jobbet i hela världen just nu. Det är viktigt för mig att kunna gå till jobbet och känna att jag gör någonting meningsfullt för andra människor. Men när jag kommer hem uppskattar jag lite e...

Av Karin Liljeqvist - 26 juni 2014 19:27

Jag tror att jag har hittat ett perfekt sätt att kombinera min konstnärliga ådra med trädgårdsarbetet, gjutning!   Tredje gången gillt och jag lyckades med mitt rabarberblad. Kanske inte lämpligt att använda som fågelbad med tanke på hålet, men d...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards