Direktlänk till inlägg 14 maj 2014

Närodlat

Av Karin Liljeqvist - 14 maj 2014 20:20

I bröllopspresent fick vi bland annat en björnbärsbuske, mina favoritbär! Den hamnade på baksidan av huset tillsammans med hallonbuskar, vinbär, rabarber och ett äppelträd. Drömmen för mig är att jag skall kunna gå ut på morgonen och plocka till mig färska bär att ha på filen.

 

Nu hoppas vi på ett rikligt bärår!


För ekonomiska bidrag vi också fick i bröllopspresent har jag och min man äntligen tagit steget till att köpa ett växthus. Väntar otåligt på att det skall komma hem. Tänk vilken lycka att gå och plocka sina egna grönsaker istället för att köpa dem i affären.


Lite jobb ger mer än goda grönsaker. Det är viktigt att vi tänker till lite extra vad gäller miljön. Därför blir jag lycklig i hela kroppen när jag tänker på vad vår trädgård kommer kunna ge oss i sommar. Jag har spenderat dagen i potatis och morotslandet med att gräva bort stora maskrosor och tistlar. Ryggen värker men det är helt klart värt det för i sommar skall jag kunna dra upp en lila morot ur jorden och ha i min sallad. Bortsett från det vanliga med gurka och tomater har vi även börjat förså majs. Önska oss lycka till och komma gärna med lite roliga förslag på goda grönsaker, frukter och bär.


 

Vågar jag tro att det blir mycket vinbär i år? :-)

 
 
Gubbfan

Gubbfan

14 maj 2014 21:05

Björnbär är en höjdare att odla, men uj vad de sticks.
Jag kan inget om trädgård, men jag håller på i alla fall.
Här uppe i Västmanland kan björnbären bli lite tomma i smaken. Inte som dom nere åt Skåne och Halland t ex. Men förra sommaren blev de jättefina. Blandade med blåbär ännu bättre.
En växt som jag föreslår att du skall prova är Gotländsk Havrerot.
Runåbergs fröer säljer frön. Växten är tvåårig och man äter roten ungefär som svartrot. Kokt smakar den som sparris ungefär.
Första året bildar den bara en vacker gräsliknande tuva och det är första året man äter av dom. De som blir kvar i jorden till året efter växer upp till en hög blomma. Den påminner i växtsättet om en hög fibbla. Blomman är violett och blommar på förmiddagen men framemot tolv stängs den. Väldigt söt egentligen. Håller på några dar så där knäppt.
När den har blommat färdigt bildas frön som seglar iväg på paraply ungefär som maskros, men större förstås. Då kommer det roligaste, nämligen att ta egna frön.
Hoppas att du kommer att trivas med dina odlingar.
Trädgård blir nästan en trevlig last eller kanske religion.
I Danmark odlar man inte utan man dyrker sin haeve.
Båda orden ger en religiös klang. Vi dyrkar våra eventuella gudar.
De danska vikingarna exporterade ordet haeve till England där det kommer igen i ordet haeven alltså himlen.

Men ha så bra i det himmelrike du och din man har skaffat er.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Karin Liljeqvist

14 maj 2014 21:48

Tack för en väldigt fin kommentar. Måste definitivt prova Gotländsk havrerot! Låter som någonting mycket intressant. Vår kärlek till Gotland gör att jag bara måste prova med tanke på namnet. Det är inte så konstigt att det tillslut blev ordet himmel på engelska med tanke på vilken terapi och fridfullhet det skänker att vara i naturens grönska.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin Liljeqvist - 21 juli 2014 19:22

Vilken dag! Ledig efter en sexdagars period av arbete med tre tolvtimmarspass. Helt slut. Men istället för att vara hemma och slöa hela dagen åkte jag med svärmor till en stor loppis utanför Avesta. Vilken tur! Kanonväder och så mycket spännande att ...

Av Karin Liljeqvist - 13 juli 2014 11:55

Nu har vi ätit vindruvor, citrongurka och skördat gurka för inläggning. Det här med sylt och saft är egentligen inte min grej, men i går fick jag mig ett konkonstigt ryck och gjorde saft på röda vinbär och rabarber. Jätte gott! I dag regnar det så tr...

Av Karin Liljeqvist - 12 juli 2014 15:32

Ledig i 4 dagar! Har precis öppnat en flaska vitt och njuter i skuggan på baksidan efter loppis och planterande.   Ledigheten började i går och jag bestämde mig för att åter igen vara överambitiös. Städning hela förmiddagen, sedan handling och på...

Av Karin Liljeqvist - 30 juni 2014 19:17

Det är mycket jobb nu och mycket regn. Jag har det roligaste jobbet i hela världen just nu. Det är viktigt för mig att kunna gå till jobbet och känna att jag gör någonting meningsfullt för andra människor. Men när jag kommer hem uppskattar jag lite e...

Av Karin Liljeqvist - 26 juni 2014 19:27

Jag tror att jag har hittat ett perfekt sätt att kombinera min konstnärliga ådra med trädgårdsarbetet, gjutning!   Tredje gången gillt och jag lyckades med mitt rabarberblad. Kanske inte lämpligt att använda som fågelbad med tanke på hålet, men d...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards