Alla inlägg den 12 juli 2014

Av Karin Liljeqvist - 12 juli 2014 15:32

Ledig i 4 dagar! Har precis öppnat en flaska vitt och njuter i skuggan på baksidan efter loppis och planterande.


Ledigheten började i går och jag bestämde mig för att åter igen vara överambitiös. Städning hela förmiddagen, sedan handling och på med förklädet. Kommer det folk hit så ska här bjudas på någonting extra! Det är alltid lika roligt att leka Per Morberg i köket och visst blev det både trevligt och lyckat i går, är supernöjd. Men jag kan inte komma ifrån tankarna om att jag alltid sätter för stor press på mig själv. Ska det fikas med någon, då ska här bakas. Skam om jag köper färdig fika, det är inte okej. Ska det bjudas på middag är det genast en jakt på google efter någonting nytt som aldrig prövats förut. Sedan kommer stressen när allt går fel och oron att det inte ska bli gott. Att jag aldrig lär mig.... Men jag måste faktiskt erkänna att det är ganska roligt. Något som jag alltid kommer att tänka på i dessa sammanhang är Mark Levengoods ord om att man skall städa efter att gästerna gått och inte före. Längtar till den dag jag är mogen nog att praktisera detta.


I dag blir det en mindre ambitiös dag. Jag har planterat lite nya växter och skördat ur växthuset för första gången. Ett stycke Västeråsgurka som skall läggas in när lite fler kompisar har mognat. Och i går till maten använde vi oss av den första Citrongurkan, smakade som gurka så den var ganska överskattad.


 

Västeråsgurka, egensådd :)


          

Vaxbönorna börjar komma upp och majsen har tagit sig riktigt bra! Stora är alla paprikor och snart kommer vi nog inte in i växthuset längre. Det börjar bli ett problem att vattna plantorna längst in, för att inte tala om när de skall skördas.


    

Min vackra Arizona sun har fått flytta ut nu när den blommar och klätterväxterna jag köpte på loppis är jätte fina nu. Undrar vad dom heter?


       

Björnbären blommar och rabarbern har blivit jätte stor. Riktigt kul att den tog sig. I landet på framsidan växer både morötter och mandelpotatis för fullt.


    

På framsidan har det verkligen förändrats! Växterna jag planterade i dag ser lite ledsna ut efter att ha fått bo i en hink, men dom ska nog snart ta sig dom med.


       

Rosorna som skall klättra upp för bågen på framsidan blommar för fullt. I mitten är en liten ros från ICA som jag planterade för något år sedan. Liljan heter Black out, jag föll för den direkt jag såg den för några år sedan och den blommar lika vackert varje år.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards